سانتریفیوژها برای افزایش سرعت ته نشینی ذرات با استفاده از نیروهای گریز از مرکز که نیروهایی بزرگتر از گرانش هستند استفاده می شود. سانتریفیوژها از چندین بخش از جمله روتور، موتور، آشکارساز عدم تعادل، سرعت سنج، درب ایمنی و سیستم ترمز تشکیل شده اند. برخی از سانتریفیوژها دارای سیستم تبرید نیز هستند. آنها به سه دسته کم سرعت، پرسرعت و فوق سرعت طبقه بندی می شوند. 

سانتریفیوژهای کم سرعت برای جداسازی سرم یا پلاسما از گلبول های قرمز و برداشت و خالص سازی رسوبات مختلف و قطعات سلولی استفاده می شوند. از سانتریفیوژهای پرسرعت برای جداسازی اجزای سلولی استفاده می شود. آنها همچنین برای جداسازی و خالص سازی ویروس ها استفاده می شوند. اولتراسانتریفیوژها عمدتاً برای جداسازی و خالص سازی اجزای غشا استفاده می شوند.
مراقبت نادرست از سانتریفیوژ می تواند منجر به آسیب به قطعات حیاتی سانتریفیوژ و در نتیجه عملکرد نادرست سانتریفیوژ شود. مواد شیمیایی تهاجمی می تواند منجر به ایجاد نقاط خورنده روی روتورها و سطل های روتور شود که به نوبه خود می تواند منجر به ایجاد سوراخ هایی در روتور شود. تمیز کردن نامناسب همچنین می تواند به پوشش ها آسیب برساند و منجر به خوردگی شود. حسگرها، واشرها، مهر و موم ها و سیم کشی ها در صورت سیلاب شدن با آب ممکن است آسیب ببینند.
چندین روش مهم تمیز کردن و ایمنی وجود دارد که باید برای اطمینان از عملکرد صحیح سانتریفیوژ استفاده شود. ابتدا باید سانتریفیوژ خود را روزانه تمیز کنید. این شامل تمیز کردن هر دو قسمت بیرونی و داخلی سانتریفیوژ است. برای تمیز کردن سانتریفیوژ می توان از یک اسفنج، آب گرم و یک شوینده ملایم استفاده کرد. از شوینده های سوزاننده یا محصولاتی که حاوی یون کلر هستند استفاده نکنید.