کاسه شامل یک بخش استوانه ای و مخروطی است و با سرعت مناسب برای عملیات جداسازی می چرخد. سانتریفیوژ نیروی گریز از مرکز باعث می شود که مواد جامد موجود در سوسپانسیون روی دیواره کاسه رسوب کنند.

طومار که همان شکل استوانه ای/مخروطی کاسه را دارد، با سرعت کمی بالاتر (سرعت دیفرانسیل) نسبت به کاسه می چرخد. این باعث می شود که جامدات جدا شده به سمت انتهای مخروطی باریک کاسه منتقل شوند، جایی که از طریق خروجی ها خارج می شوند و تخلیه می شوند. سانتریفیوژ میزان آبگیری مواد جامد از جمله به مدت زمانی که آنها در معرض نیروی گریز از مرکز در کاسه قرار می گیرند بستگی دارد. زمان لازم برای انتقال مواد جامد از طریق کاسه را می توان با تغییر سرعت دیفرانسیل متناسب با نوع عملیات جداسازی تنظیم کرد.
یک دیسک سرریز که می تواند دقیقاً مطابق با نیاز تنظیم شود در انتهای بخش استوانه ای کاسه نصب می شود. مایع شفاف شده در امتداد نخ طومار به انتهای استوانه ای کاسه جریان می یابد و از روی صفحه سرریز خارج می شود و پس از آن در محفظه جمع شده و تخلیه می شود. عمق مایع شفاف شده در کاسه را می توان دقیقاً تا سطح مورد نیاز با قرار دادن دیسک های سرریز مختلف تنظیم کرد.
سانتریفیوژ آزمایشگاهی با استفاده از یک صفحه نمایش لمسی مدرن کنترل و نظارت می شود که همچنین تمام پارامترهای مهم فرآیند را در یک نگاه نمایش می دهد. سانتریفیوژ آزمایشگاهی را می توان از طریق انواع رابط ها به یک سیستم کنترل فرآیند ادغام کرد.
شتاب (g) و سرعت دیفرانسیل نیز در حین کار کاملاً قابل تنظیم هستند و می‌توان آن را مطابق با رفتار محصول تغییر داد.